פרשת ויחי: ברכות רבים ובכי יחיד

פרשת ויחי: ברכות רבים ובכי יחיד | הרבה גייל שוסטר-בוסקילה, טבת תשפ"ד

 וַיִּקְרָא יַעֲקֹב, אֶל-בָּנָיו; וַיֹּאמֶר, הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם, אֵת אֲשֶׁר-יִקְרָא אֶתְכֶם, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים. הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ, בְּנֵי יַעֲקֹב; וְשִׁמְעוּ, אֶל-יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם (בראשית מט, א-ב).

בנוסף לשימוש בשני השמות של אבינו המצוטט על ערש דווי, עולה שאלות מדבריו: האם יעקב/ישראל דיקלם נבואות או ברכות לגבי העתיד של הבנים שלו – אבות השבטים? האם באמירה "באחרית הימים" הוא רק התכוון לתקופה אחרי מותו או לזמן בעתיד הרחוק יותר? האם בדבריו יש נחמה או תוכחה לבנים?

אחד הטקסטים המקביל לזירה זו הוא מספר שופטים פרק ה, בו דבורה הנביאה והגנרל שלה ברק "שרים על אומץ לבם של חלק מהשבטים ועל כישלון אחרים בעת משבר צבאי…. בבראשית מט משלבים ציון לשבח וגינוי.” (אדל ברלין; מארק צבי ברטלר. התנ"ך היהודי הלימודי, עמ' 94. הוצאת אוניברסיטת אוקספורד. מהדורת קינדל [אנגלית].) השיר מבוסס על הישגיהם של הלוחמים.

כֵּן יֹאבְדוּ כָל-אוֹיְבֶיךָ, ה’ וְאֹהֲבָיו, כְּצֵאת הַשֶּׁמֶשׁ בִּגְבֻרָתוֹ וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ, אַרְבָּעִים שָׁנָה. (שופטים ה, לא).

שירת דבורה מסתיימת בנימה אופטימית זו, הוא נשמע יותר כמו ברכה לעתיד מאשר נבואה מדויקת כמו זו שיעקב /ישראל דִקלם.

אולי יעקב/ישראל היה ממורמר עד כדי כך שלא היה מסוגל להשאיר צוואה מנחמת לכולם. הוא סבל מהבנים שלו שנים רבות לפני שירד מצרימה ולא שכח להזכיר להם בסוף ימיו:

יְהִי-דָן נָחָשׁ עֲלֵי-דֶרֶךְ, שְׁפִיפֹן עֲלֵי-אֹרַח–הַנֹּשֵׁךְ, עִקְּבֵי-סוּס, וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ, אָחור (בראשית מט, יז).

רְאוּבֵן בְּכֹרִי אַתָּה, כֹּחִי וְרֵאשִׁית אוֹנִי—יֶתֶר שְׂאֵת, וְיֶתֶר עָז. פַּחַז כַּמַּיִם אַל-תּוֹתַר, כִּי עָלִיתָ מִשְׁכְּבֵי אָבִיךָ; אָז חִלַּלְתָּ, יְצוּעִי עָלָה (בראשית מט, ג-ד).

מעניין שיוסף היה היחיד מכל האחים שבכה לאחר של מות אביו – לפחות לפי התיאור.

וַיִּפֹּל יוֹסֵף, עַל-פְּנֵי אָבִיו; וַיֵּבְךְּ עָלָיו, וַיִּשַּׁק-לוֹ. (בראשית נ, א).

אפילו יהודה שיעקב/ישראל ציפה ממנו לגדולות לא בכה.

 לֹא-יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה, וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו, עַד כִּי-יָבֹא שִׁילֹה, וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים (בראשית מט, י).

למה האחים שלו שתקו ולא הצטרפו לאבל? אולי הם לא היו מסוגלים לבכות על אב שהיה כל כך לא הוגן בזה שהוא העדיף את יוסף כל חייו? היו להם יחסים מורכבים לכן במותו הקרע והכעס נשאר ומרמר את סוף ספר בראשית. 

אחרי הבכי תבוא תקופה אחרת עם הרבה תהפוכות שבה העם התפתח כעבדים במצרים, לכן הוא יזדקק למנהיגים מסוג אחר עם מעוף. מנהיגים שמסוגלים לאחד אותם כדי להוציא אותם לחירות ולעידן חדש בספר שמות.

 

חזק חזק ונתחזק

 

דילוג לתוכן