פרשת במדבר: סופרים אותך

פרשת במדבר: סופרים אותך |  סלי בן-משה, אייר תשפ"ו

אנחנו פותחים עכשיו בפרק חדש בסיפורם של בני ישראל.
המקום ברור.
המשכן הושלם.
הרבה מהכללים לבניית הקהילה/האומה כבר נמסרו.
ומה הלאה?
מפקד, אבל לא סתם מפקד.
משה קורא לנשיאי מטות העדה לִמְנות כל זכר מבן 20 שנה ועד 60 שנה. כל איש שמסוגל לצאת לקרב. כל איש שבכוחו להגן על העם.
כל אחד מחויב במס בסך מחצית השקל. ועכשיו שהם נמנו, כל אחד חשוב יותר – הוא נִספר. מעמדם הורם. תפקידם בחברה הוגדר.
את הלוויים סופרים מגיל חודש. הם אינם מיועדים להיות לוחמים. הלוויים קיבלו את התפקידים החיוניים למשכן – הן לתפקודו והן לשינועו.
בפרשה זו יש רמזים רבים למה שיקרה בעתיד.
הם עם שינוע ממקום למקום. הם עם שיהיה עליו לצאת למלחמה. הם עם שיש לו שליחות.
נקבעו להם מחנות סביב המשכן, ומקומות אלה גם משקפים את סדר הליכתם.
וכך יש לנו מנהיגים. ואחריהם יש פרטים במספר שהוא בברור גדול מאותם 603,000 זכרים שהתפקדו.

בהתחלה, חשבתי על הקנאה שמתעוררת כשעל מישהו מוטלת מטלה שאינה לרוחו. או שהיה מעדיף מיקום אחר מזה שנקבע לו. אבל "לטובת הכלל" אנחנו נדרשים לא להיות אנוכיים, ודרישה זו היא הגוברת על הרגשות שלנו.

זהירות – ספוילר (כן, סיפור קורח)

ואז התחלתי לחשוב על אלה שלא נספרו, אלה שהמעמד שלהם לא עלה ולא ניתן להם תפקיד מסוים.
כל מי גילו מתחת 18 או מעל 60. והנשים? מה איתן?

ואם כך, אין זה מפקד כללי במובן שאנו תופסים, מפקד שבו נציג הממשלה עובר מבית לבית וסופר כל אחד ואחת שגרים שם. המפקד שבפרשת במדבר הוא מפקד מחריג/כולל שיש לו מטרה מיוחדת.
עכשיו אני תקועה עם שאלה פשוטה שאין לי עליה תשובה: כמה אנשים באמת היו באותו עם חדש שעומד לקבל את התורה בהר סיני?

זאת ועוד. והאם הם היו מודעים למה שהעתיד צופן להם, או כמה פעמים הם יפרקו את המחנה ואז יבנו אותו מחדש?