מקומץ משפחות לקהילה מסורתית משגשגת

קהילת הוד והדר היא יצירתם של הרב לי דיאמונד, שהוא עדיין חבר פעיל בקהילה, ושל הרב דויד שפיצר ז”ל, שניהם רבנים מסורתיים (קונסרבטיביים). שניהם הגיעו לאזור השרון בשנת 1978 וחיפשו קהילה שבה ירגישו נוח – עם כל המשפחה.

הם פרסמו מודעה בעיתון ג’רוסלם פוסט, ומספר אנשים נענו, וכך החלו להיפגש לתפילות ליל שבת, בסבב בבתי המשפחות. לפני ראש השנה, ולפני שאמרו נואש, החליטו לנסות “רק עוד פעם אחת”. הם פנו לבית הספר בכפר מל”ל וקיבלו את האודיטוריום של בית הספר לתפילות הימים הנוראים. ועכשיו, שהיה מקום, צריך היה חזן. מבצע “מצא את החזן” היה חיפוש, כשכל קצה חוט נבדק, ובקצה אחד החוטים האלה נמצא מרדכי הנדלמן, שקולו ואישיותו הם מאושיות הקהילה מאז ועד היום. לתפילות ערב ראש השנה תשל”ט הגיעו כשישים איש ואלה עודדו את דיאמונד ושפיצר להמשיך. בשנת 1979 הייתה הקהילה בחיתוליה, עם שלושים משפחות שהגיעו מדי שבוע לקבלת שבת. הם קיימו סדר טו בשבט, אירוע ליום העצמאות, ערבי לימוד ופעילויות אחרות.

קראנו לקהילה הוד והדר, מילים הנאמרות בתפילות ליל שבת “הוד והדר לפניו, עוז ותפארת במקדשו” (תהילים צו, ו). ראינו במילים אלו גם קשר לזמן ולמקום – הוד השרון, מקום הולדתה של הקהילה, והדר – פרדסי השרון שהקיפו אותנו מכל עבר. בימים ההם שנת 1987 הייתה שנת המפנה. זו הייתה השנה שבה הפכה הקהילה לשוויונית לכל דבר. אמנם היו לנו חברים וחברות, אך קורת גג לא הייתה לנו. נדדנו מכפר מל”ל לבית הספר מוסינזון בהוד השרון, ומשם לכפר סבא. התחלנו בבית הספר אונים ולאחר מכן שכנו בחטיבת הביניים שרת. אף שבכל מקום ניסו המארחים להנעים את שהייתנו, רצינו מקום משלנו. אבל כדי לרכוש בית צריך כסף, וזה לא היה לנו. העזרה הגיעה מבחוץ – בשנת 1988 קיבלנו תרומה נדיבה ממשפחת גולדסמית מבולטימור שבארה”ב. תרומה זו היוותה את המסד, ואת הטפחות בנינו בכסף שתרמו חברינו ובני משפחותיהם בארץ ובחוץ לארץ וחברי הקהילות של בני המשפחות מעבר לים.

עיריית כפר סבא הקצתה לנו חלקת קרקע, אבל עזבנו למקום אחר בגלל התנגדות השכנים – בית ספר לבנות דתיות ששכן במקום וארגן הפגנות נגד הפולשים המסורתיים. אחרי המעברים והאיחורים שכל מי שבנה מכיר, נכנסנו למעוננו החדש בשנת תשנ”ז. לצערנו, גם כאן לא פסקו ההתנכלויות – שמשות הבניין נופצו, רוססו כתובות נאצה והמזוזה נעקרה. למרות פעולות אלו, אנו רוצים לקוות שתושבי כפר סבא מקבלים לעירם קהילה שאינה אורתודוקסית, ויעידו על כך מאות האנשים המגיעים אלינו לתפילות “כל נדרי” ונעילה. ראש העיר כפר סבא, יהודה בן-חמו הוא תומך נלהב שלנו, כמו קודמו בתפקיד, יצחק וולד.

עם השנים הוספנו פעילויות בבניין, בעיקר לאחר הקמת מרכז תמר, לזכרה של תמר דבוסקין. את פני המתפללים מקבלת גינה והספרייה פתוחה לעיון וללימוד. חברי הקהילה תורמים לקידומה מזמנם, מכספם, ומכישוריהם.

 

בית תפילה, מקום לימוד
כמאתיים משפחות חברות היום בקהילה, והן מגיעות מכפר סבא, מרעננה ומהוד השרון, מפתח תקווה ומרמת אפעל, וממושבים וערים באזור השרון. אנו מתכנסים לתפילות בליל שבת, בבוקר שבת, במנחה של שבת, בערבי חג ובחגים, בתפילת שחרית של חול בימי שני, ועורכים טקסי בר מצווה ובת מצווה. רבים מתושבי כפר סבא שמחים לאפשרות להתפלל כשכל המשפחה יחד, ללא ההפרדה הנהוגה בבתי כנסת אורתודוקסיים, והקהל הרב המגיע אלינו לתפילות הימים הנוראים, לשמחת תורה ולקריאת המגילה מעיד על כך.

הקהילה היא מקום ללימוד ואנו מציעים מבחר שיעורים תחת קורת הגג של בית המדרש שלנו, מסתברא. מדי שבוע אנו נפגשים לשיעור תלמוד ולשיעור באנגלית על פרשת השבוע. פעם בשבועיים מתקיימים שיעורים בתנ”ך (בשנת תשע”ה הוקדש הסמסטר הראשון לתהילים והשני לספרות החכמה), שיעורים באנגלית על ערכים יהודיים בחיי היום יום, ובהם נושאים אקטואליים כסיוע לחלשים בחברה ויחסי עובד-מעביד, וסדרה חדשה על דילמות בישראל של היום.

לכל הפעילות הזו יש להוסיף את התכנית המיוחדת שלנו לנערים ולנערות שהגיעו לגיל מצוות. אנחנו מקיימים טקסי בר מצווה ובת מצווה בשחרית של שבת, במנחה של שבת, בשחרית של יום שני ושל יום חמישי, ובמנחה של יום חמישי.

 

מקום מפגש למבוגרים ולנוער
בית כנסת הוא לא רק מקום לתפילה. בית כנסת, כשמו כן הוא, מקום להתכנסות. הקידוש החלבי כל שבוע לאחר תפילות השבת הוא מקום מפגש נעים – ומאוד טעים – שבו יש לנו זמן לשוחח אלה עם אלה, לסכם את אירועי השבוע ולהתעדכן בנעשה אצל חברינו.

בהוד והדר מתקיימים שבתונים של תנועת הנוער המסורתית נוע”ם. החניכים והמדריכים נהנים ממקום שינה נוח בקומה התחתונה, שם יש שירותים, מקלחות ומטבח. הם עוסקים בפעילות חינוכית וחברתית, אוכלים יחד, ומצטרפים אלינו לתפילות ליל השבת ושבת.

ואם באוכל עסקינן – אנחנו נפגשים לארוחות קהילתיות בליל שבת פעמים אחדות בשנה. וגם יוצאים יחד לטיולים, לפיקניקים ולסופשבוע אחד בשנה. המגוון גדול וכל יחיד או משפחה יכולים למצוא משהו בתחום העניין שלהם. בואו וראו.

 

ומה יש לילדים?
ילדינו הם העתיד שלנו, ועל כן אנחנו מנסים לארגן להם פעילויות רבות ככל האפשר. העמדנו לרשותם חדר משחקים וספרים להנאתם בעת התפילות. פעמיים בחודש מתקיימות תפילות ילדים במקביל לתפילת בוקר שבת, ופעמיים בחודש – ביום חמישי אחר הצהריים – תכנית הודה היי. זוהי תכנית המשלבת סיפור או הצגה עם עבודת יצירה של הילדים, הכל בהנחיית שחקנים המציגים לפני הילדים את פרשת השבוע או נושאים הקשורים לחג המתקרב. בכל מפגש ממלאים את המקום קולות שמחת הלימוד והיצירה.

 

ומי עושה כל זאת? אנחנו
ייחודה של קהילת הוד והדר אינו בכך שהיא מעניקה שירותי דת, חינוך וחברה, אלא בכך שכמעט כל הפעילויות שמנינו נעשות בהתנדבות בידי חברי הקהילה. אפילו רב אין לנו – יש לנו חברים שהם רבנים ורבות, והם יוצרים חבר רבנים מנוסה המכיר את רוחה של התנועה המסורתית.

 

הצטרפו אלינו
אנו מזמינים אתכם לקהילת הוד והדר. נשמח לראות אתכם אתנו, וגם ביקור באתר האינטרנט שלנו יקרב אתכם אלינו. קהילת הוד והדר היא הקהילה המסורתית החזקה ביותר בישראל וכאמור, יש בה כמאתיים משפחות. אנחנו מתפללים יחד, לומדים יחד, ומלווים אלה את אלה בזמנים טובים ובימים קשים. הפכנו למשפחה, וכדרכן של משפחות – אנחנו שמחים להתרחב ולגדול.