פרשת בשלח: השוואת שירת הים ושירת דבורה

פרשת בשלח: השוואת שירת הים ושירת דבורה | אלי מיאסניק, שבט תש"פ

פרשת בשלח מתארת את השחרור הסופי מעול המצרים. רק לאחר קריעת הים, אומרים ב"י בפעם הראשונה שהם מאמינים בה' ( י"ד 31). הפטרת פרשת בשלח מתארת את השחרור הסופי של  איזור עמק יזרעאל מעול הכנענים, כמו שפרשת בשלח מתארת את השחרור הסופי מעול המצרים. העמק היה בין המובלעות האחרונות שלא נכבשו מהכנענים בימי יהושע.  ראה מפה בסוף העמוד. בתום השחרור נאמרת שירת דבורה שיש בה מרכיבים מאד דומים לשירת הים בפרשתנו.

הנושא

שחרור מהמצרים (שמות- בשלח)

שחרור מהכנענים (שופטים ד'-ה')

מי מנהל

ה' באמצעות משה

ד 4: "וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה, אֵשֶׁת לַפִּידוֹת–הִיא שֹׁפְטָה אֶת-יִשְׂרָאֵל, בָּעֵת הַהִיא" 

מי משתתף

כל ישראל

לפי שופטים ד',  2 שבטים ולפי שופטים ה' (שירת דבורה),  6 שבטים

השעבוד

שעבוד מצריים

לאחר שישראל  עשו הרע בעיני ה' (עבדו בעל ועשתורת כנעניים), הם נענשו בשעבוד (ולא בגלות!). ( ד' 2 ).

הלחץ

המצרים  לחצו את  ב"י (ג' 9):

הכנענים לחצו את ישראל  ( ד' 3)

הצעקה

ב"י צעקו תחת שיעבוד המצרים ( ג' 7)  וגם בראותם את התקרבות צבא פרעה (י"ג 10)

ישראל  צועקים אל ה' ( ד 3 )

ה' מתערב

התערבות ישירה באמצעות שליחו, משה.  ב"י היו פאסיביים

התערבות עקיפה. דבורה מחליטה על מלחמת השחרור, תוך גבוי מלא של ה'. היא מארגנת מצביא (ברק בן אבינועם) וצבא (10,000 איש). ישראל פועלים בצורה אקטיבית!

נסיון דיכוי המרד

פרעה ארגן צבא בן 600 מרכבות (ואת עמו)  לעצור את הבריחה (י"ד 6-7) של ישראל ממצרים.

לאחר שהכנענים שומעים על התארגנות ישראל למלחמה הם יוצאים לדכא אותה. שר הצבא, סיסרא, מארגן צבא בן 900 מרכבות ואת כל עמו ( ד' 13).

מדוע ניצחנו?

במהלך אירוע קריעת הים, המצרים לא העריכו את טובענות החול ואת התנהגות הים ( י"ד 24-18)

הכנענים לא הכירו את התנהגות נחל קישון שכנראה עלה על גדותיו ומנע לוחמת שריון של מרכבות הברזל הכנעניות. ב"י שכוחותיהם היו מבוססי חי"ר איכותי- ניצלו את יתרונם זה  ותקפו והביסו את  הכנענים הלכודים.  ה' 20: "מִן-שָׁמַיִם, נִלְחָמוּ; הַכּוֹכָבִים, מִמְּסִלּוֹתָם, נִלְחֲמוּ, עִם-סִיסְרָא.  נַחַל קִישׁוֹן גְּרָפָם, נַחַל קְדוּמִים נַחַל קִישׁוֹן". גם פלביוס מתאר מסורת זו.

התוצאה של מרד

השיעבוד המצרי  הסתיים סופית ( י"ד 30).

השיעבוד הכנעני  הסתיים סופית (ד 24)

דמיון מינוחים

שמות י"ד 24 : " וַיָּהָם אֵת מַחֲנֵה מִצְרָיִם: וַיָּסַר אֵת אֹפַן מַרְכְּבֹתָיו וַיְנַהֲגֵהוּ בִּכְבֵדֻת וַיֹּאמֶר מִצְרַיִם אָנוּסָה מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי ה' נִלְחָם לָהֶם בְּמִצְרָיִם"

בשופטים ד'15: "וַיָּהָם ה' אֶת-סִיסְרָא וְאֶת-כָּל-הָרֶכֶב וְאֶת-כָּל-הַמַּחֲנֶה לְפִי-חֶרֶב לִפְנֵי בָרָק וַיֵּרֶד סִיסְרָא מֵעַל הַמֶּרְכָּבָה וַיָּנָס בְּרַגְלָיו".

שמות י"ד 28 : "וַיָּשֻׁבוּ הַמַּיִם וַיְכַסּוּ אֶת-הָרֶכֶב וְאֶת-הַפָּרָשִׁים לְכֹל חֵיל פַּרְעֹה הַבָּאִים אַחֲרֵיהֶם בַּיָּם לֹא-נִשְׁאַר בָּהֶם עַד-אֶחָד".

שופטים ד'16 : "וּבָרָק רָדַף אַחֲרֵי הָרֶכֶב …וַיִּפֹּל כָּל-מַחֲנֵה סִיסְרָא לְפִי-חֶרֶב לֹא נִשְׁאַר עַד אֶחָד"

( שמ' ט"ו 1)  "אָז יָשִׁיר-מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת, לַה'".

( ד 9): "אָנֹכִי, לַה'  אָנֹכִי אָשִׁירָה, אֲזַמֵּר, לַה'  אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל"

מפה לשופטים ד-ה: דבורה, ברק וסיסרא 

מפה של ארץ ישראל בימי השופטים

מקור המפה באתר דעת: http://www.daat.ac.il/daat/tanach/melech/maps/shoft4-5.htm