פרשת ראה: כיבוי שרפות

פרשת ראה: כיבוי שרפות | עמנואל נשרי, אב תשפ"ב

רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם–הַיּוֹם:  בְּרָכָה, וּקְלָלָה. אֶת-הַבְּרָכָה–אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ, אֶל-מִצְו‍ֹת ה’ אֱלֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, הַיּוֹם. וְהַקְּלָלָה, אִם-לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל-מִצְו‍ֹת ה’ אֱלֹהֵיכֶם, וְסַרְתֶּם מִן-הַדֶּרֶךְ, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם:  לָלֶכֶת, אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים–אֲשֶׁר לֹא-יְדַעְתֶּם.   וְהָיָה, כִּי יְבִיאֲךָ ה’ אֱלֹהֶיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-אַתָּה בָא-שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ–וְנָתַתָּה אֶת-הַבְּרָכָה עַל-הַר גְּרִזִים, וְאֶת-הַקְּלָלָה עַל-הַר עֵיבָל (דברים יא, כו-כח).

משה מציב לפני בני-ישראל משוואה ברורה: לפניהם ברכה וקללה. אם ישמרו את מצוות ה' תחול עליהם הברכה, ואם לאו, תחול עליהם הקללה. טקס אמירת נוסחי הברכה והקללה יתקיים בעתיד, כאשר יחצו את הירדן ויגיעו להר גריזים, הוא הר הברכה, ולהר עיבל, הוא הר הקללה. אולם סכנה אורבת בימים אלה למצפים לקבל ברכה או קללה כהבטחת משה, על הר גריזים או הר עיבל. הסכנה ברורה: האם נגיע להר לקבל קללה חו"ח או לשמוע ברכה הבאה לטובה?

בימים אלה של קיץ חם, שרפות ענק בפורטוגל יוון ועוד, חום קיצוני בלונדון, גל חום צפוי באוגוסט אצלנו במזרח התיכון, כפסע המרחק בין החיים לבין סיומם עקב חוסר התאמה לתנאים החדשים, חום קיצוני, יובש, קור מקפיא ועוד. יש קבוצות חלשות שאינן מותאמות לתנאים, החל ממבוגרים חולים הנמצאים בשולי שכבת האוכלוסייה הבריאה והחזקה. דרך מדינות עניות וחלשות לא מאורגנות וחסרות יכולת להביא לשינויים כמו: מיזוג אויר, התפלת מים, פיתוח גידולים העמידים בתנאים החדשים, ועוד. ויש קבוצות שלא ראו קדימה או לא הבינו את העתיד לקרות. לא לקחו בשיקוליהם אפשרויות קיצוניות במזג האויר.

בלונדון, המנהלת חיי יצירה, כלכלה, תרבות וחברה, לא לקחו בחשבון מצב של חום קיצוני ולא התארגנו עם מזגנים. מדינות חלשות מזרח תיכוניות הולכות ומתייבשות ולא הכינו את פתרון ההתפלה של מי ים, ואנו רואים מדינות באירופה שבחורף טובעות בשיטפונות ובקיץ מתייבשות. לא ירחק היום וגם קבוצות חזקות מהמבוגרים, מהחולים ומאחרים לא תעמודנה באתגר של חום חוסר מים ואולי חס וחלילה רעב.

הפרשה מכוונת לשמירת מצוות עבודת הקודש, אולם לא פחות חשוב מצוות החיים וכפי שנאמר: "פיקוח נפש דוחה שבת" כל מי שרוצה לקיים מצוות ה' לשמור שבת ללמוד תורה ולשנותה, טוב יעשה אם יקיים מעשים ומצוות הקשורות לשמירה על כדור הארץ ועל אפשרות החיים. מעשים המאפשרים צליחת תקופות קיצוניות קודמים לכל מעשה אחר.

רובנו תמיד שואלים: מה אני הקטן הבודד יכול לעשות מול השטפון  או החום הלוהט? על כך אענה בכמה כללים פשוטים, מה ששמעתי מנכדתי.

תנהל את תנועותיך ברגל, חייב נסיעה? השתמש בתחבורה ציבורית, חייב ברכב? קח נוסע נוסף.  לבש בגדים יד שניה. תמנע בכך שריפת בדים שיצאו משימוש. המעט בשימוש בשקיות פלסטיק בקניותיך. השתמשת בכמה? חזור והשתמש בהם שנית. כוון קניותיך לאריזות קטנות וטוב יותר מתכלות. אכול אוכל טיבעוני.

ולבסוף צדיק הוא אדם המתנהג על פי הצדק והמוסר. הפועל לפנים משורת הדין והנהגותיו נעלות מהסטנדרט החברתי.  צדיק מי שנוהג מידי יום על פי הצדק והמוסר. זה אינו תואר שנדבק באדם לתמיד. כל המרבה בשמירת כדור הארץ שמורה לה/ו מעמד של צדיק/ה.