תיקון ליל שבועות

יום חמישי | 25.5.2023 | ו' סיון תשפ"ג

מרצה אורחת: ד"ר חנה כהן ידען

"נערה מואביה השבה" קריאה נשית במגילת רות

ד"ר חנה כהן ידען מרצה בחוגים למקרא, לשון וחינוך באורנים מרכז אקדמי לחינוך, חוקרת את נושא המרחב במקרא 

התוכנית המלאה

21:00  תפילת מעריב
21:15 הרצאה: קריאה נשית במגילת רות (דף מקורות עם מגילת רות) (דף מקורות בלי מגילת רות)
22:15  כיבוד קל
22:30   שיעורים מקבילים בעברית ובאנגלית
            בעברית: הדרך ל-50: שיטות שונות לספור את העומר עם שושנה מיכאל צוקר
            באנגלית: למה הכל נראה כפול בחג השבועות? עם פרופ' סאם ליימן-וולציג
23:00 סיום משוער

על המרצה:

ד"ר חנה כהן ידען מרצה בחוגים למקרא לשון וחינוך באורנים מרכז אקדמי לחינוך, חוקרת את נושא המרחב במקרא. תושבת קריית טבעון מרצה לציבור הרחב בנושאים שונים מן המקרא. כגון: חיי יום יום במקרא, נשים במקרא, מנהיגות ומנהיגים ועוד. קוראת את התנ"ך כטקסט רב השראה שמשקף ריאליה.

דמות מקראית מרתקת רבת השראה עבורה היא חווה, דמות פורצת דרך – ה'אם טיפוס' לכל הנשים באשר הן. האם הגדולה המעניקה חיים ופועלת להצלה ולשיקום החיים אחרי משברים. האישה שבסקרנותה פתחה את הדלת לדעת ולמודעות.  

על ההרצאה:

מגילת רות מגוללת את הסיפור של נעמי ורות שתי נשים עניות אלמנות ועריריות שנגאלות באמצעות נישואיה של רות ולידת הילד. כשקוראים את משפטי הסיום של המגילה מבינים שמדובר פה בדרמה לאומית, בשושלת בית דוד. כשקוראים את המגילה עולות סוגיות חברתיות רבות כמו היחס לחלשים בחברה, היחס לגרים, היחס לנשים בכלל לאלמנות בפרט. סוגיות מגדריות שונות תופסות מקום במגילה. מגילה שקרויה על שם אישה והיא עוסקת בשתי גיבורות ראשיות: רות ונעמי. סיפור על אחווה נשית, ברית נשית. מעמד האישה הנתונה להטרדות מיניות בשדה, מעמד האישה הנגאלת, מעמד האישה היולדת בן לאחר שנות עגינות. ניתן לקרוא את המגילה מזוויות שונות. כאישה אקרא את המגילה מנקודת המבט של הנשים, איך קול נשי מבצבץ ועולה מתוך הקולות הגבריים של המקרא. איך פעלה רות בעולם שבו רק הגבר יכול לגאול את האישה ולהציל אותה מעוני, ממצוקת זרע לאחר מות האיש שלה. הסיפור של רות הוא סיפור של התמודדות. נעקוב אחר הדרך הגלויה והדרך הסמויה שבה רות מפלסת את דרכה עד לגאולה.