"תגיד לי… אתה הרב כאן?" 2/2018

"תגיד לי… אתה הרב כאן?", שאל אותי הבחור. "כן", עניתי לו, "איך אפשר לעזור?"
"יכול להיות שאסור לי להיות כאן?", הוא שאל בשיא הרצינות….. "למה?" הסתקרנתי לדעת.
"כי זה בית כנסת שיושבים בו גברים ונשים, וזה כמו כנסייה, ובגלל שאני כהן, אז אסור לי להיטמא".
הסתכלתי עליו בתדהמה לראות אם הוא צוחק עליי אבל ראיתי שהוא שואל בשיא הרצינות. 
הסיטואציה ההזויה הזאת לא קרתה בחלל החיצון, אלא אצלנו בקהילת הוד והדר.
ילדים מבית ספר תיכון רבין השכן שלנו, הגיעו לקהילה כדי לצלם סרט…. התלמידים במגמת הקולנוע עושים סרט לבגרות שלהם, ומכיוון שהסרט הוא על נער שחוזר בתשובה הם ביקשו להשתמש בבית הכנסת שלנו. כשהבינו שאני 'הרב' הם ביקשו שאצטרף לסרט ואתן ברכה לשחקן הראשי, שהוא הכהן המדובר.
הסברתי לו שזוהי לא כנסייה, ושאנחנו זרם מוכר וגדול ביהדות, שמותר לשבת באופן מעורב, ושבכלל לכהן אסור להיכנס לבית קברות וזה לא קשור לכנסייה (זה בכלל ענין אחר בהלכה). הבנתי כמה בורות יש בקרב הישראלים לגבי מי אנחנו ומה אנו מייצגים. 
המצחיק הוא שמכיוון שהם היו בתוך בית הכנסת, עכשיו ארון הקודש שלנו, כיפות התנועה המסורתית, סידור 'ואני תפילתי' ומשרד הרב מככבים בסרט של תיכוניסטים מתיכון רבין….
בזמן הקצר בו אני בקהילה כבר הספקתי די הרבה, כולל להיפגש עם בית ספר תיכון מפתח תקווה שרצה ללמוד על הזרם הקונסרבטיבי. 55 תלמידים ומורים הגיעו להוד והדר ללמוד על מי אנחנו. זה היה מפגש מרתק, אך לא קל. כאמור, ישנה המון בורות בארץ במושגי יהדות בכלל, ובנושא הזרמים ביהדות בפרט. המורים מאוד שמחו על המפגש וביקשו להמשיך אותו בשנים הבאות.
במהלך החודשיים האחרונים זכיתי גם לערוך פגישות עם חברי קהילה רבים, ומצטער לגביי מי שעדיין לא נפגשתי איתם…. רציתי להבין כיצד עובדת הקהילה. יש לנו אוסף מרתק של אנשים כאן, גיליתי. צעירים, מבוגרים, מרקע אנגלו-סקסי וצברים. נפגשתי עם חלק מיושבי הראש של הקהילה מהעבר כדי להבין את זווית הצמיחה של הקהילה ואיך היא הגיעה לאן שהגיעה. כל אחד ואחת מהם אנשים שתרמו את הנשמה שלהם לקהילה ובניינה.
 
בשיחות שעדיין נמשכות, עלו סיפורים מרתקים ומרגשים על צמיחת הקהילה וחזקותיה, אך גם דנו על האתגרים הגדולים המונחים לפתחינו. אחרי כל שיחה כזאת הבנתי שאמנם יש את האתגרים הללו, אבל גם יצאתי עם המון תקווה כי הבנתי שיש כאן שותפים אמתיים שהשקיעו את החיים שלהם בבניית הקהילה והם רוצים להצליח בהתמודדות עם האתגרים הללו.
מענה רבני – במהלך השבוע אני מגיע פעמיים, לרוב ימי רביעי וחמישי. אני מרגיש שזכיתי לתת מענה רבני, תמיד בשם הקהילה, בכמה וכמה מצבים:
אֵבֶל – נפגשתי עם משפחת אדנבורג ששכלה את בתם גלי הקטנה, והנחיתי את טקס העלייה לקברה בתום השלושים יום. זה שהגיעו חברי קהילה להיות שם איתם היה מאוד משמעותי עבור המשפחה שבכלל מאוד העריכה את איך שהקהילה קיבלה את המשפחה בפעם הראשונה שהגיעו לקהילה לומר קדיש.
נחשפתי גם ליעילות המדהימה של הקהילה בוועדת אבלות כשמשפחת קמינסקי, שהיו חברים בעבר בקהילה, היו צריכים סידורים ועזרה בסידורי השבעה לאבא של מרטין. לבקשתי, יוסי צוקר דאג באמצע יום העבודה העמוס שלו לכל צרכיהם, וכשביקרתי אותם במהלך השבע הם ציינו כמה הם מודים לקהילה על מה שעשו עבורם.
ליווי אישי – לאחרונה הגיעו כמה אנשים מחוץ לקהילה, וביקשו להיפגש איתי כדי ללמוד על היהדות ולדון בשאלות של אמונה. כרגע אני מקיים מפגשים אלו על בסיס פרטני, אך ייתכן ובעתיד נפתח זאת באופן מסודר לציבור הרחב. כתופעה, זה בהחלט מעניין ומראה שיש צורך בכפר סבא.
שבתות – פעמיים בחודש אני מגיע עם בני משפחה שונים בכל פעם להוד והדר. אנו נהנים מאוד מהאירוח המפנק של חברי הקהילה הנדיבים, וברצוני לציין כאן את לורן בר שעושה עבודה מדהימה באירוח ותיאום ומתן תחושה טובה שאנו אורחים רצויים כאן. אני עדיין מפלס את דרכי בסדרי תפילות השבת הממוסדות, אך פעמיים העברתי שיעורים אחרי התפילות שזכו להשתתפות יפה ולדיונים ערים מאוד, בנושאים לא פשוטים על סדר היום היהודי שלנו. עם בוא האביב אלינו, אשמח להתחיל לתת שיעורים בסעודה שלישית, ואם ישנם מעוניינים להשתתף אנא צרו עמי קשר.
התנועה המסורתית – זכיתי לייצג את הקהילה בכנס ה-40 לתנועה המסורתית וללכת בגאווה עם תג השם שלי מוצמד לקהילת הוד והדר. נהניתי מאוד לשבת בשולחן עם חברי קהילה במהלך ערב שלם ולשמוע סיפורים מצחיקים. לראות את מרדכי הנדלמן מקבל פרס יקיר הקהילה היה מאוד מרגש, וכמובן לשמוע את הראיון המרתק עם גו'לי ודן שפירו מילא גם אותי גאווה.
לסיום, רציתי לומר תודה לכל חברי הקהילה שמקבלים אותי כל כך יפה ובמיוחד לחברי הוועד שנותנים ממיטב זמנם להפעלת חיי הקהילה יומיום. הוועד, בהנהגתו המסורה של נחום קמינקא, מלווה את התפקיד שלי ומנחה אותי. הליווי שלכם (דרך הנחייתה והדרכתה המסורה של אלן שור שמלווה אותי צמוד), משמעותי מאוד עבורי ויחד אני בטוח שכולנו נוכל להתחדש ולהתרחב בשנים הבאות.
שלכם,
הרב צבי גרץ
052-4092211
tzvikagraetz@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *