גמזו לטובה – דבר תורה לחודש אלול

לזכרו של ענק הרוח, הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, שכמעט ולא עובר יום בו אינני משתמש באחד מספריו הרבים.

בילדותי תמיד סיפרו לנו את מעשיותיו של נחום איש גמזו, שהיה אומר על כל צרה שבאה עליו, גם זו לטובה. בגרסאות אחרות קוראים לזה, לעשות לימונדה מהלימונים.

כשבגרתי הזדעזעתי לקרוא את הסיפור האמיתי על האיש, כפי שמופיע במסכת תענית דף כא, ע"א (הארמית והביאור לעברית על פי התלמוד המבואר של הרב שטיינזלץ זצ"ל):

אמרו עליו על נחום איש גם זו שהיה סומא משתי עיניו, גידם משתי ידיו, קיטע משתי רגליו, וכל גופו מלא שחין, והיה מוטל בבית רעוע ורגלי מטתו מונחין בספלין של מים כדי שלא יעלו עליו נמלים פעם אחת…. ולמה קראו לו נחום איש גם זו שכל דבר שהיה מגיע, אמר: גם זו לטובה, לכן קראו לו "איש גם זו".

אין זה המקום להכנס לסיבות בגינן הוא "זכה"  בסבל הנוראי הזה, אך אני חושב שהגישה שלו לחיים, מעניינת ביותר. מצד אחד ניתן לומר על גישה זו כי היא פטאליסטית, משום שהיא מקבלת את כל הרוע בעולם ומשלימה עימו. אך מצד שני ניתן לומר שזו דווקא גישה אמיצה המוכנה להישיר מבט אל הסבל בעולם, להבין שהוא חלק בלתי נפרד ממנו ושהוא לא הולך להיעלם, וכי הדרך להתמודד איתו תלויה בגישה שלנו לחיים.

כשאומרים "גם זו לטובה," לא מתכוונים לומר לאלוהים, "תביא עליי בבקשה עוד סבל." אלא, הכוונה היא שכדי לשרוד את החיים הללו צריכים לפתח גישה יצירתית למציאות המתרגשת לבוא עלינו.

עם כניסתנו לחודש אלול תש"פ, הוא חודש הרחמים והסליחות, יודעים אנו כי מגפת הקורונה הביאה עלינו סבל ותביא עוד. עלינו לעשות כל שביכולתנו לבנות חוסן חברתי, להשמע להוראות הרופאים, למצוא את החיסונים לוירוס, לצאת מהמשבר הכלכלי, ולהתפלל לה' שיסייע בעדנו לצאת מהמצב הקשה הזה. יחד עם זאת, עלינו להכיר בכך שזו המציאות החדשה בה אנו חיים וייתכן וניאלץ לחיות עם שגרת הקורונה כשגרה חדשה לעוד זמן רב. 

אמנם אסור לנו לפתח גישה פטאליסטית שאין מה לעשות, אך ייתכן וגישת "גם זו לטובה" תסייע לנו להפיק את הלימונדה מהלימונים, ולהתמודד עם המשבר באופן חיובי ממנו נצא לדרך החיים הנכונה.

תוכנית 12 הצעדים של מכורים אנונימיים מסייעת למליוני בני אדם להתמודד עם סיפור חייהם המורכב, ואיך הם יכולים להחלים ולבנות את חייהם מחדש. בתוכנית ישנה אמרה: רק להיום אנסה להסתגל למה שקיים ולא אנסה להתאים הכל לרצונות שלי, אקבל כל שיבוא כפי שהוא ואתאים אני את עצמי לכל.

דברים אלו מזכירים לי את מה שסבתא שלי תמיד אמרה לנו באנגלית: What you want and what you get are two different things.  מה שאתה רוצה ומה שאתה מקבל אלו שני דברים שונים. היכולת להכיל את מה שאנו מקבלים ולברך עליו, מאפיין את שתי הגישות הללו.

נראה כי זו היתה כוונתו של נחום איש גמזו, שכל דבר שהיה מגיע לו היה אומר "גם זו לטובה."

הופיע במקור ב-מסר מסורתי 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *