פשרת וישב: על אנשים ועל מלאכים: שושנה מיכאל צוקר

קשה לדעת מה עלה בדעתו של יעקב כאשר שלח את יוסף לבדוק מה שלום אחיו והצאן, הרי כתוב בפירוש שהוא היה מודע לקנאה ביניהם “וְשָׁמַר אֶת-הַדָּבָר” (בר’ לז: יא).  עוד פחות ברור אם יוסף מודע לסיכון כי הוא נראה די אדיש לרגישות המצב. בכל מקרה, הוא עונה לאביו “הנני” והולך בדרכו למפגש לא פחות מכריע מעקדת יצחק.

יוסף לא מוצא את אחיו בקלות, כי הם לא נמצאים באיזור שכם כצפוי אלא רחוק יותר מעמק חברון, בדותן. רשב”ם מלמד את זה לזכותו של יוסף, שלא רצה לחזור לאביו בלי להשלים את המשימה. ובדיוק האדם הנכון רואה אותו מסתובב, שואל מה הוא מחפש ודווקא יודע את התשובה הנכונה. המקריות כה מדהימה שרש”י טוען ש-“זה גבריאל” ז”א מלאך. אבל אבן-עזרא מתעקש לקרוא “דרך הפשט, אחד מעוברי דרכים”.

ומה אם אין ביניהם מחלוקת? אולי עובר האורח הוא מלאך.

מלאך בתנ”ך אינו אלא שליח, ארצי או שמימי. בסולם יעקב עלו וירדו מלאכי אלוהים, וגם כאשר יעקב מתחיל דרכו הביתה “וַיִּפְגְּעוּ-בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים” (לב: ב). כעבור שני פסוקים (אך בפרשה אחרת): וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל-עֵשָׂו אָחִיו” (לב: ד). אין ספק שאלו הם בני-אדם, אולי משרתיו של יעקב.

ואז בלילה ההוא במעבר יבוק “וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ” (לב: כה). איש. ברם בעלות השחר נראה שהוא מלאך.

איש. מלאך. מלאך. איש.

איך מבדילים?

האם יעקב ידע שהוא נאבק עם מלאך כל הלילה או רק בסוף?

האם האיש בדרך שכם ידע שהוא מלאך ושהוא מניע ומקדם תכנית אלוהית?[*]

אינני יודעת.

ואולי המסר כאן הוא שכל אחד יכול להיות מלאך, אפילו מלאך אלוהים, אפילו בלי לדעת.

האיש בשדות שכם היה ער לסביבתו. הוא ראה את יוסף טועה בדרך. הוא ניגש, הוא שאל, הוא עזר. יתכן שלעולם לא ידע לְמָה מעשיו הובילו.

בכל יום, ובכל מקום מתרחשים דברים גדולים וקטנים, בעיקר קטנים.

מי יודע? אולי אם נפנה תשומת לב ונגיב תגובה מתאימה ניווכח שאנחנו מלאכים?[†]

 

 

[*] נקבל כהנחת יסוד שקיום תכנית אלוהית הוא דבר ראוי גם אם התוצאות בטווח הקרוב קשות.

[†] Chuck Brodsky, We Are Each Other’s Angels: “We are each other’s angels, and we meet when it is time. We keep each other going, and we show each other signs.”  https://www.youtube.com/watch?v=UF8w8Iaj9so

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *