מבט לאחור על שנת תש"פ

"יש לך בכלל מה לעשות בקהילה שלך בימים אלו"? שאל אותי מכר חרדי לא מזמן. "בטח", עניתי לו. "אנחנו העברנו את רוב חיי הקהילה לזום", עניתי לו. "זום?!" הוא שאל בתמיהה? "חשבתי שזה לאוניברסיטה ועסקים ולא לבתי כנסת?". "הקשר עם הקב"ה חייב להימשך בכל צורה", חייכתי אליו.

באותו רגע קפץ לראשי הפסוק "כבודו מלא עולם" שאנו אומרים בקדושה של מוסף. הבנתי את ההבדל הגדול בין תפיסה של "אלוהים מקומי" שנוכח במקום ובזמן מסוים ובאופן הרגיל והמסורתי שמכירים אותו, לבין תפיסה של אלוהים נוכח בכל מקום ובכל דבר, שאפשר לתקשר איתו בבית הכנסת, בטיול בטבע, במקלחת ובזום.

ראש השנה, יום בריאת העולם והמלכת אלוהים עלינו למלך, הוא דוגמא טובה לתפיסה המרחיבה את נוכחותו של אלוהים בכל מקום ומקום. ואכן כשניסיתי השנה להסביר לעיתונאית חילונית איך אפשר להתפלל בזום, הבנתי עד כמה חשוב לשמור על המרקם הקהילתי גם אם זה דרך הזום.

לא קל להתפלל קבלת שבת כשאתה שר לעצמך במצב השתק, אבל אחרי יותר מחצי שנה שאנו מתנהלים בזום אני מבין שככה הצלחנו לשמור עד כמה שניתן על חיי הקהילה שלנו. ולכן רציתי לספר לכם מה עשיתי בקהילה בתשעת החודשים האחרונים.

בינואר ופברואר עוד היינו בשגרה. סיימנו סדרת מפגשים מרתקת עם ידידנו שייח' איאד עמאר מכפר קאסם שהגיע לקהילתנו ולימד ביחד איתי על האסלאם והיהדות במגוון נושאים. בימי רביעי העברתי מספר שיעורים על מהפכת המשנה בה למדנו על איך היא נוצרה ונכתבה. במהלך השבוע אירחנו 100 תלמידי תיכון רבין הסמוך בפאנל על הזרמים ביהדות בו אני השתתפתי לצד רבה רפורמית, פעילה חרדית והוגה חילוני.

בשבתות של חודשים אלו, עדיין יכולנו לעשות ארוחות ערב קהילתיות. באחד מערבי שבת משפחות ותיקות בקהילה אירחו משפחות צעירות וחברים מבוגרים (כ-70 אנשים התארחו זה אצל זה)  וזה בהחלט עזר לגיבוש הקהילתי. באותם ימים גם עשינו תפילה יצירתית במרכז תמר עם "סתורה-טלינג" ודיונים מרתקים על הפרשה, תוך כדי שאנו מתנסים בתפילה בנוסח ארץ ישראל הקדום המותאם לימינו, ועושים תרגילי תפילה יצירתיים.

ואז במרץ פרצה הקורונה לחיינו. בפורים עוד הספקנו לעשות קריאת מגילה בנוכחות חלקית אבל אז נאלצנו להסתגר בבתינו ולא להגיע לבנין הקהילה. התחלנו עם קבלות שבת וטקסי הבדלה (עד כה עשינו עשרות כאלו) וגיבשנו לעצמנו נוהל תפילה חדש. הערך העליון של הוד והדר בשיתוף חברי הקהילה התבטא גם בזום, וכל שבוע הקדשתי שעות רבות למצוא קוראי תפילות, חזניות, מובילי קטעי קריאה, דרשנים, משפחות צעירות שישירו שירי שבת ועוד.

את כל מערך השיעורים בקהילה העברנו לזום, וביחד עם המורים המסורים האחרים של הקהילה לימדתי את השיעורים שלי לקבוצה די קבועה של חברים. סיימנו את ספר יהושע ועכשיו אנו מתחילים את ספר שופטים. מפעם לפעם עשינו מפגשים מיוחדים לחגים, לאירועים מיוחדים כמו טקס יום השואה, הבדלה מיוחדת למתגייסים ועוד, כשבכל פעם דאגנו לשלב צעירים ומבוגרים ביחד. ההכנות לאירועים אלו התבטאו בשעות ארוכות של שיחות עם חברים, פנייה למתנדבים, עריכת סרטונים וכל מיני תיאומים, אך כך זכיתי לשוחח עם החברים, יותר מכל תקופה אחרת בקהילה, ולהכיר אותם יותר לעומק. 

חשבתי שאולי עכשיו העבודה מהבית תהיה יותר קלה אך מהר מאוד התבדיתי. דווקא בתקופה הזאת גבר הצורך של רבים מחברי הקהילה להיות בקשר עם הרב. כל מיני שיחות חיזוק, ובדיקת מצב רוח, ושאלות הלכתיות, ביקור חולים בזום וביקורי שבעה נהיו חלק גדול משגרת חיי, והרגשתי יותר מתמיד את השליחות שיש בתפקיד. שמחתי שאני יכול להיות חלק חשוב ממערך התמיכה של הקהילה, לצידם של מתנדבים רבים אחרים. לפני כמה חודשים שלחנו מכתב תודה לכל המתנדבים הללו וציינו את כולם בשמם, לכן לא אציין שוב את כל העוסקים במלאכה. מתנדבים אלו הקדישו מזמנם היקר להוביל תפילות, להתקשר לחברי קהילה, להעביר שיעורים, לסדר, לתאם, להרצות ועוד ועוד. בזכות אנשים אלו מתקיימת בנו האמרה שהעולם עומד על התורה, ועל העבודה ועל גמילות חסדים. בזכותם יש לנו קהילה.

בשבועות האחרונים התחלנו מפגשים בפארק כפר סבא תוך הבנה ששם באויר הפתוח אנו מרגישים יותר בטוחים. לשמחתי קבלות השבת שם נהיו פופולריות מאוד. המשפחות הצעירות מגיעות ופורסות מחצלות, הותיקים עם כסאות מתקפלים, ובין התפילות אותם מובילים הילדים של הקהילה, אנו עושים חברותות ולומדים טקסטים, אך גם לומדים אחד על השני ומתגבשים. בשבתות אחר הצהריים אנו חוזרים לפארק, שם כבר העברתי כמה שיעורים בכל מיני נושאים מגוונים, ובנוסף זו היתה דרך טובה לחברים לשוב ולפגוש אחד את השני לאחר זמן רב.

אכן, "כבודו מלא עולם"!  בכל מיני דרכים אפשר לפגוש אחד את השני, ולהיפגש עם אלוהים. בזום, בפארק, ומבעד למסיכה עם מבט בעיניים.

הנכם מוזמנים לצפות בסרטון החמוד של ילדי הקהילה שצילמנו בקבלת שבת האחרונה, שרים לכבוד השנה החדשה.

בפרוס עלינו השנה החדשה אני מאחל לכולנו

שנת בריאות ופרנסה, אושר ושלום.

שלכם,

הרב צביקה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *